11 de maig, 2009

La Resposta

Fa justament un any vaig emprendre un vol cap a Berlín amb els meus companys de viatge, en aquell instant el primer cop que volàvem els tres junts. Teníem dos dubtes: si ens agradaria la ciutat, i si sabríem conviure.

Crec que no cal cap resposta, en dir que pocs mesos més tard vam agafar un tren per recórrer Els Balcans durant 20 dies. Però aquest no és el tema que avui ens porta aquí.

Pel que sí que cal resposta és er saber si ens va agradar. Penso que, tant per ells com per mi, el punt més fort de l'experiència berlinesa fou allà.

Heus aquí la resposta al títol del blog.

De fet, no vam anar-hi a parar casualment. El Gerard -un dels companys de viatge, a més de ser company de vida- havia llegit que per allà l'antic barri jueu existia un centre cultural okupat i autogestionat, però cap dels tres podia imaginar-se en quina mesura ens absorviria, i ens canviaria com a persones.

Tacheles. Kunsthaus Tacheles.

Kultur (cultura), Kunst (art). Art cultural.

--

El primer dia de classe de periodisme cultural, quan vaig saber que s'havia de fer un blog i, òbviament, posar-li un nom, automàticament vaig pensar en Tacheles. I vaig creure que hi havia de tenir alguna relació.

Penso que per entendre aquelles escales plenes de missatge, i totes aquelles plantes impregnades de significat has d'anar-hi i viure-ho. Sense ser-hi present, no pots comprendre què comporta. Però el que més em va captivar va ser aquella sala enorme, amb un sofà curiós i esperpèntic al davant d'una paret plena de dibuixos força curiosos. I, al costat, un mural enorme que pronunciava "Was ist Kunst?". Arrambat a ell, just a sota, una taula amb un llibre obert i un bolígraf. Dins, un munt de firmes i explicacions.

Ens vam quedar una estona pensatius, al sofà, intentant desxifrar què voldria dir aquell mural, perquè cap dels tres tenia gaire nocions d'alemany -per no dir nul·les!-. I, no sé com, vam relacionar el llibre amb la frase. Potser la resposta estava en totes aquelles firmes. I vaig llegir-me pàgines i pàgines, a voltes totes senceres, a voltes tan sols a parts perquè, majoritàriament, tot era en alemany.

Was ist Kunst?

Què és Art?

Una pregunta força complicada. Vam escriure-hi els tres. Jo, malauradament, no recordo què vaig posar. Però la sensació amb la que ens va deixar, ens va fer estar una bona estona els tres, asseguts en aquell sofà, parlant, divagant i observant els dibuixos que teníem davant.

Art és
Tacheles. L'ambient que s'hi respira no l'he trobat enlloc més.


1 comentari:

  1. Si has llegit i vist l'Albert Espinosa entens moltes coses que abans no es podien ni veure.
    I per cert, quan marxi d'erasmus trobaré i cataré Tacheles, que es veu, és una bona obsessió per tu!

    : )

    ResponElimina